måndag 15 mars 2010

Måndag - vilodag!

Någon vilodag blev det inte igår,så jag tänkte ta den idag istället:).
Nä...igår planterade jag om mina blommor.
Som tur var fick jag hjälp av mina tonårsdöttrar .
Men snabbt....gick det inte.
Jag höll på från halv elva till halv fyra.
Tror ni jag var less efter denna pärs?
Less... det var nog bara förnamnet.
Utslagen,utmattat,död...var nog ett mer passande namn på mig.
Men nu är det gjort :)

Det ser lite fjuttigt ut i fönsterna nu, men jag vet att snart är dom lika stor som dom var innan.
Jag kan nog inte kalla dom blommor...jag kan nog kalla dom för ogräs.
Eller kalla dom för kallor...fredskallor ;)

Men blommorna...jag menar...ogräsen som blev över hade jag inte mage att kasta.



Här är alla blommor som blev över.






Än en gång är det tur att jag har en moster(hon kan inte bara ge mig tunnbröd,hon tar emot mitt ogräs också) som ville ha lite "nya" blommor.
Hon tog nio blommor,men fortfarande har jag massa ogräs över.



Före....










efter.










Före.....










efter.








Före.....











efter.








Efter lunchen ville tjejerna göra en pannacotta.
-Mamma,kan vi ta dom här glasen?
-Nä,dom är så dyra.Ta några andra.

Klirr!










Så blev dom bara sex :(

See You!

34 kommentarer:

Mona sa...

Jag har nästan inga blommor. Inte lika många som du ialla fall.
Kramen

♥ Carina ♥ sa...

Usch, de ä så tråkigt å sölsamt å sätta om blommor. Jag brukar vänta till det går att hålla till ute. Då kan man söla bäst man vill.
Puss i pannan

Sussi sa...

Hmm nu vet inte jag vad det är du klassar som vilodag men för mig är det när man inte behöver göra något ;-)
Men jag förstår att det är skönt att få blommorna omplanterade. Synd att du inte kunde fortsätta med mina för vissa av mina blommor har bott i samma jord i många år!

Synd på glaset :-(

Kramisar

Mia64 sa...

Godmorgon!
ja det är lite jobb att plantera om blommorna.Ha en fin dag /Kram

Bara Jag sa...

Hmm... Jag tror aldrig jag har planterat om mina blommor - någonsin! De som inte tål att bara växa i samma kruka får inte bo hos mig ;-) Vet inte varför det blivit så?? Jag kanske borde skaffa mig en ny hobby - plantering??

Kram!

Eva sa...

Hmm... ja du det där med blommor är lite av ett problem. När jag flyttade ut hade jag två stora buskar på min balkong. Min mamma ville bara ta hand om den ena, den andra bor tillfälligt hos en kompis med villa :-) Resten av blommorna tog jag med till min andrahandslya. Gissa om det blev belamrat. Nu blir jag tvungen att flytta dem vidare till min mamma - och hon är INTE glad över det. Dessutom är det inte så bra väder att flytta blommor, är rädd att de ska frysa sönder. Suck! Dottern är dessutom galen i blommor och har krävt att få ha ännu fler sedan när vi flyttar. Och med tanke på hur tråkigt liv vi haft nu så... ja, då har jag lovat att hon ska få ha en massa växter. Bara hon blir glad och nöjd :-)
Apropå sönderslagna glas... Jag har råkat ha sönder ett av min hyresvärds finglas... och det värsta är att de tillverkas inte längre. Har sprungit runt som en galning efter ett likadant :-( Nu får jag nog ta och annonsera på nätet. Måste ju ersätta det innan jag flyttar ut.
Nåja, ha en bra dag. Vi hörs!
Kram,
Eva

sara - Glitterögon sa...

Oj vad duktig du är - och oj vad många blommor du måste ha om det tar sån tid att plantera om dem. Själv hålls mina nätt och jämt vid liv...

Ha en fin dag.

Majken sa...

Redigt att fixa och dona....

Jag har snart bara plastväxter gröna och det som är bra med dem är att en dusch då och då får dem att se nya ut... hahahaha

Här hade vi oxå krasch igår.-.. Dottern hade haft en tallrik i ugnen och värm ngr nachos med ost (o så nyttigt...) Sen ställde hon den heta tallriken på spisen. Jag var helt ovetande och tog den heta tallriken... det tog ngr sek och sen brände jag mej.. i chockstadiet halvkastade jag den heta tallriken på diskbänken och där låg ytterligare en tallrik.. Den sprack... Och vet du allt vara bara mitt fel hahahahaha iaf enligt dottern...

Ha en skön vilodag!
KRAM

Diana sa...

Oj vad du har blommor! Vi har tre st här hemma (gardrobsblommor). Men jag har lovat mig själv att ha fler i den nya lägenheten... det ser mer hemtrevligt ut då.

lillaMy sa...

Det var inte lite blommor du har planterat om men fint blev det. Så synd på glaset och nu finns dom ju tyvärr inte att få tag i längre.Jag har dom samma och jag plockade åt mig så många som möjligt innan vi slog igen men det saknas fortfarande en del tyvärr. Kram och ha nu en skön ledig dag.

lillaMy sa...

Ps det är väl Lovisa glasen eller är det blåklocka glasen? Kram

Tigris Predikantan sa...

De flesta av mina blommor brukar jag bara byta kruka och jord på ... kanske skall jag frisera de också? De växer sig så stora .. och nu gav du mig inspiration!
:)

Mia systeryster sa...

Men vad duktig du varit=D Nu får jag skämmas, är urdålig på att plantera om mina växter!!Jag är duktigare på utomhusväxter än inomhus!!Kram o ha en skön vilodag!

Gbgmamman sa...

Fy vad du är duktig!! Jag har inga gröna fingrar och kan inte få växter att överleva, förutom en ful gullranka som jag haft i 24 år nu. Den är så ful att änglarna gråter, men vad bryr jag mig om det? Den lever ju. Under mitt ansvar! Hahahaha. Underbara bilder, det med glaset var ju trist! Kram på dig!

Nilla sa...

Jisses, vad du var flitig igår. Förstår att du behöver ta din vilodag idag. (Men är ändå avundsjuk...)

Stattinskan sa...

Ajaj, det blir till att jobba av skulden med disk, dammsugning och annat RUT-göra nu då ;-D
Kram

Diana sa...

Sv: Jag testade också curling en gång! Livsfarligt när man inte har full koll på vilken av skorna det är "halka" på och vilken som är trög. Haha. Jag såg inte riktigt charmen i det iaf. :)

cecce sa...

Hej!
Inte visste jag att du hade gröna fingrar:-)
Duktigt av dej måste jag säga!!
Fint belv det med!

Synd på glaset...
De kanske köper ett nytt tilldej? Vem vet!

Ha en skön vilodag nu!

Kram

Sus sa...

Ha, ha! tack för uppmuntran...
JAG har alla mina omplanteringar kvar!
Det är urkul i början sen blir det så himla drygt, för det tar ju aldrig slut!
Och så blir det så förbannat skitigt...och så är DET det sista... att röja upp...när man inte vill mer ;( Jag vill vänta tills jag kan stå ute!!!

Så fint du hade innan och så fint du fick det!

Kraaaaaaaaaam
Framår Valborg...sådär :/

Sus IGEN sa...

Nu slängdes texten helt om!
Jag vill stå ute och plantera...framåt valborg...sådaär
INTE skicka Kraaaaaam DÅÅÅÅ!

Lena sa...

Jag är jättedålig på att plantera om mina blommor. Förr gjorde jag det men nu har latmasken tagit över.
//Lena

♥ Sanna ♥ sa...

Men vad duktig du är att plantera om dom ändå ska man göra det varje år haha
Jag är sämst på att sköta blommor men jag älskar dom och dom som överlever mig är vinnare vill jag lova för dom är beundrade av många..
(ja endast för att dom överlever men ändå ;)
KRAMISAR

Fenixmonas sa...

Ja, sånt tar tid! Jag bor i en mörk lägenhet så det är inte mycket som trivs här...Annat var det förr, då hade jag en djungel och slet i mitt anletes svett för att plantera om på våren...Nu blir det bara ut i komposten, sen en ny! kramiz

ansepanse sa...

jag lyckas bara ha död på mina blomster :)
SV: nej vi gick inte vilse :)
inga ledtrådar alls

Anonym sa...

Du är en tuff trädgårdsmästare :-)
Kram

Åsa sa...

Plantera om blommor?! Vad e det? Hur gör man???? Kram

Dansbandsfrun sa...

O nej, jag som blev så glad att jag fick en ny läsare...hihihi en skitsöt tjej du har! Jag kommer skena in till henne nu bare så hon vet ;)
kramar

soffie sa...

va snyggt det blev å perfekt att få hjälp med planteringen,
Ha en goo kväll

Susanne P sa...

Vad du har jobbat...
Har blir det bara färre och färre blommor för varje år och då är det tur att man har en syster som kan fylla på åt en när det börjar bli tomt i fönstren ;)
Kram

pillan sa...

jag som så gärna ville ha nya blommor , synd att det är så lång..

nää så fina glas

Elin - Ett hus till oss sa...

Vad fint ni har planterat, Mycket duktigt gjort tycker jag! :) Det blev verkligen fint.

Oj då synd på glasen. Hoppas pannacottan blev god iaf.

Kram Elin!

Nette sa...

Vilket hästjobb du lagt ner. Själv planterade jag om min favorit-"hjärtan på snöre" för en månad sig och den har inte hämtat sig än.. :-/
Så nu får mina blommor vara i fred!

Ha en bra vecka!
Kram!

Bara Jag sa...

Sv. Ledsen att göra dig besviken men jag har INTE varit med i Big Brother!
Trots att jag kan tycka att min situation är "pinsam" så ångrar jag absolut ingenting - det skulle vara det samma som att förneka allt det positiva också. Tror att min uppväxt med åsikten att skilsmässa var "fult" har präglat min syn på sådana som mig själv ;-)

gunsan sa...

Ohhh vad du är duktig som planterat om dina blommor o vad snyggt det blev. Här ska det också planteras om, ......en annan dag;))
Kramizzzzzz